Jom Terjah

Monday, February 3, 2014

Makan 5 Kali Sehari Untuk Kurus

Stress atau tekanan juga boleh berpunca daripada ketidakpuasan hati terhadap penampilan fizikal atau bentuk badan. Ini biasa berlaku kepada mereka yang mengalami masalah kegemukan.
Kredit : GOOLE IMAGES
Dikatakan bahawa seseorang itu perlu makan 5 kali sehari untuk kurus. Ya untuk mengurangkan lemak seseorang individu yang gemuk perlu makan lebih kerap. Namun jangan disalah anggap ya. Sebenarnya ada terma-terma tertentu yang perlu difahami berkaitan frasa di atas.

 
Cuba fahami aturan ini ..
 
  • Makan setiap 3 jam, contohnya sarapan pada pukul 7 pagi, kudapan pada jam 10 pagi, makan tengah hari pada jam 1 petang, minum petang pada jam 4 petang dan akhiri dengan makan malam selewat-lewatnya jam 7 malam.
 
  • Untuk setiap jam tersebut, makanlah hidangan sesuai dengan sukatan keperluan kalori tubuh sendiri. Tujuannya adalah untuk membantu tubuh menjana semua kalori dalam makanan yang diambil melalui aktiviti yang boleh membakar lemak. Cara ini juga dapat membantu meningkatkan metabolisma tubuh.
 
  • Melakukan pembahagian hidangan dengan melebihkan sumber serat daripada buah-buahan dan sayuran serta makanan dari kumpulan protein berbanding lemak dan karbohidrat bagi setiap waktu makan tersebut.
 
Nah, itu maksudnya makan 5 kali sehari untuk kurus. Jika setiap 5 kali waktu makan tersebut, anda tetap ambil nasi atau sumber karbohidrat yang lain, nescaya keinginan menjadi kurus itu hanyalah impian kosong sahaja sampai bila-bila.

No comments:

Post a Comment